2011-01-04

Trender trender trender... Återanvänt, revitaliserat, revolutionerat

Hållbarhet är ett hett ord inom det mesta. Detta gäller även inredning, kläder och mat. När det gäller inredningstrender börjar man alltmer ifrågasätta var materialen kommer ifrån och inte bara vem som tillverkat dem, utan också hur de producerats. Gammalt värderas på nytt. Traditioner och historia väger tungt. MEN de får gärna tolkas på ett nytt sätt. Allt omprövas. Kanske finner man helt nya användningsområden, eller också revitaliseras det men det är också helt ok att behålla det som det är. Att ha ett personligt hem - made by me - gärna fyllt med egenhändigt producerade möbler, accessoarer etc är oerhört trendigt. Och ju mer det blandas till en EGEN stil, desto bättre.

Grått är en viktig färg, men även naturens färger inspirerar stort, i form av olivgrönt, mossgrönt, matt turkos (se DAYs kollektion i ett tidigare inlägg) och gråblått.

Dagens tisdagstema är dessutom recycling, vilket passar väldigt bra.

Så jag har tagit tempen på hur trendig jag råkar vara inför 2011 :0)
Grått hjälper absolut till att höja temperaturen, då det är en av mina favoritfärger.
När jag tänker efter är det mesta i vårt hem begagnat som sedan gjorts om för att vi skall gilla det och för att det skall bli vårt (låter som om man är supertrendig, men detta är ju egentligen att göra det enkelt för sig, dvs att få möbler/köpa dem på loppis, auktion eller blocket och sen fixa till dem, så det är ju kul att det plötsligt är trendigt).
Att inte ha för mycket saker är vackert och något jag försöker leva efter, utan att för den skull tappa bort det personliga som gör det hemtrevligt (dock lättare sagt än gjort att endast låta det nödvändigaste finnas när det finns så många fina saker, och när man tycker att romantiska inslag är underbart).
Färgerna i lavendellila, olivgrönt och gråblått passar mig också ypperligt - modernt eller ej.
Så det verkar summa summarum som om 2011 blir vårt år :0)
Loppisfynd, made by me, klassiker i naturmaterial och industriell känsla av grå betong....
Men tjo vad mycket text det blev idag. Jag blev bara så inspirerad av alla trender och hur det gamla samt det naturliga  - dvs det hållbara hålls högt under detta år. Känns riktigt härligt.

(Detta är dock bara ett axplock av trenderna. Även det pråligt lyxiga pratas det varmt om, precis som mönster i massor - något jag dock inte direkt kan identifiera mig med, men som kan vara supervackert - i andras hem).

1 kommentar:

  1. Ja, det var riktigt härligt att hitta din blogg !
    Är själv en fantast av grått. Mycket i kombination med svart och vitt.

    Fin sajt !

    SvaraRadera

Hej!
Vad kul att du tittar in. Skriv gärna några rader.
Kram
/Annika